Wednesday, 26 October 2011

Akhlak pi mana?


fiuh.fiuh.tiup2 sikit blog ney.dah lama sgt dh tinggal ney.so,kali ney nak sembang2 pasai akhlak Islam sekarang ney dh pi mana? *pekat sgt ney kedah.
ok lah.realiti sekarang.akhlak.kalau ckp pasai akhlak ney,time skolah dulu x la best sgt blajar psai akhlak ney.sbb skema jawapan tu boleh ikut logik ja.ta
pi bila fikir2 balik,rupa2nya sgt penting la akhlak dalam kehidupan.

Untuk tak dipanjangkan merapu,cuma saya nak luah ja kat blog ney[encik laptop sila ambil cakna],masyarakat arab kat mesir ney.Seriously rasa sedih sangat bila tengok bangsa Arab sendiri,yang mana Rasulullah dulu pun b'bangsa Arab kan,tak ikut akhlak Baginda.Yes! maybe tak semua perkara kita mampu ikut.Kita x sempurna.Tapi susah sangat ka utk ikut sikit ja akhlak Baginda.Saya tak kata yang org Arab kat sini tak ikut 100% akhlak Rasulullah.But,in certain conditions,they really didn't realize yang akhla
k mereka ney x ikut Baginda.

Saya ambil beberapa contoh,yang memang nampak sangat ketara la.SAMPAH. I don't know if they are really don't mind to live in such dirty condition.Sampah ney sangat2 lah b'keliaran di merata2.I'm as a Muslim really care about this.I even feel ashamed kalau ada tourists dari Europe datang sini,then they see the reality of Muslims' life.Mereka sanggup hidup dalam kekotoran.

I even sometimes tutup hidung in front of them to show them how much we really dislike the smell,the condition.In order to make them realize.Kadang2
tu saja gak buang sampah merata2,then kutip balik sebab nak tunjuk kat dio
rang ney yang we as a Muslim need to care our environment.Islam tu kan indah.Kenapa nak kotorkan keindahan tu dengan sampah yang merata2.dengan bangkai kucing yang dah berapa hari dah mati.dengan tahi kucingnya,keldainya.Sayur yang dah kena lenyek dengan kasut la.Haiii...ponat den nengoknye.


And this post is not just to relate to this Arabic country.Ni untuk kita semua yang b'gelar Muslim.Tak guna jugak kalau ilmu agama kat dada tu b'gunung2,tapi kalau akhlak x dak.Sebab org Islam yang tak berapa faham agama akan lihat kepada akhlak org Islam yang lain.Dan orang yang memang x peluk agama Islam jugak akan lihat akhlak umat Islam.Macam mana mereka ni nak t'tarik kepada Islam kalau mereka sendiri pun nampak org Islam ney akhlak kurang terjaga.Sebab in order untuk nak tarik org untuk faham tentang agama Islam,the first one that to be followed is akhlak la.

Jadi,jadilah Muslim yang lengkap merangkumi seluruh aspek k
ehidupan Islam.Bukan hanya tahu untuk tarbiah diri sendiri saja,tapi tahu untuk tarik orang supaya sama2 faham Islam.Dan perkara ney haruslah dibersamakan dengan akhlak yg mulia.Ikutan Rasulullah.Akhlak ney bukan hanya merangkumi kebersihan,tapi jugak komunikasi,cara hidup,penghormatan terhadap ilmu,bag
aimana kita menjaga hubungan dengan manusia,dan banyak lagi lah.

Sama2 lah kita :)


Saturday, 25 June 2011

HE IS THE BEST PLANNER!



salam.rasa nk kongsi sangat1000 apa yang dah jadi hari ney.hopefully,sape2 yg bca,dpt jadikan satu pegangan dan letakkan sepenuh kepercayaan terhadap story ney.ok,let's begin.

i have a problem.[ not to mention here ] really.! this problem sometimes drive me crazy.i think lots about it.i'm really scared from being suffering from sick.it's not a typical sick.not only fever.or flu.or cough.but,massive than these.sometimes, i cried alone to Allah to avoid me from this sick.for i know that,my good deeds are
not sufficient.really not! I put my trust upon Him
I said that I don't want to rely on those medicines to keep me healthy though i knew that we have to ikhtiar otherwise Allah will not help us.
But,seriously.i'm too tired to depend on those med.everyday i greatly hope that there will be a g
ood news.Yet,everyday is going normally.No changes.Till just now,Allah has sent me that good
news! :) alhamdulillah.Praise be upon Him.There's no
word that came out from my mouth instead of ALHAMDULILLAH :) He has replied to my prayers.There are no other grateful things in our life instead of being
answered by Allah.Because He will never disappoint you.believe me! ('',) put ur hope as high as possible upon Him because He really love those rely upon Him.

Do i have to eat all these?? .. ridiculuos..

Well,this is a real story of mine.Sharing is caring rite?
Keep believing in Him.seriously! Jangan give up. Sebab rahmat A
llah tu kat mana2 pun ada. [ refer to ada seorang budak ney yg sang
at dh berubah bila dy dh found out rahmat Allah ] So,there's no more alasan kita nak bagi kan.Just benda ney depends on ourselves ja either nak or x.Tapi,sangat pelik la kalau x nak benda yg baek kan. Kita ney still x boleh nk imagine how exquisite the paradise are though Allah dh terangkan byk kali dlm Quran.Tapi,kita masih leka alpa hanyut dalam kehidupan dunia.Kita masih ikut hasutan syaitan,hawa nafsu in fact nanti kat akhirat shaitan sendiri pun akan tease kita balik.These are the sentences.

" sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar,dan aku pun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya.Tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu,melainkan sekadar aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku,oleh itu janganlah kamu mencerca aku,tetapi cercalah dirimu sendi
ri.Aku tidak dapat menolongmu,dan kamu pun tidak dapat menolongku.Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu menyekutukan aku ( dengan Allah ) sejak dahulu. " (Surah Ibrahim,22)

Rasanya masing2 pun dah boleh buat khulasah sendiri kan.Allah dah sangat baik kat kita.Kenapa kita perlu t'ikut dengan laknatullah tu lagi..Kita boleh sama2 ubah diri lagi selagi matahari x terbit sblh barat,selagi dajal laknatullah x keluar.selagi Nabi Isa a.s x turun.selagi pintu taubat masih terbuka.Seriously,ney utk kita b'sama.Jadikan pedoman.Kuatkan keimanan.Utuhkan aqidah.Tambahkan kepercayaan.Tebalkan ketaqwaan.Insyallah sama2 menuju jalan ke syurgaNya :)








this is garden of dunia.can we imagine how indahnya paradise nanti? mesti x boleh kan? tapi,yg pasti ianya wujud dan t'sangat lah indah ^^

erti hidup pada memberi


Tajuk ney bukanlah hanya semata-mata bermaksud giving sedekeh or derma to someone.or giving makanan to a starving friend.But,it contains lots of meaning beyond this.MEMBERI.kalo dlm english,GIVING.kalo arab pulak,KHUZ kot! huhu. Xpa2.Biar apa pon word dy,yg penting,bnda ney sampai.Okay.First soalan,dalam hidup kita,how much kita selalu memberi something kepada orang lain? X kesah la family ke,kawan2 ke,sapa2 ja.For me,giving is not only by giving your friend a piece of cake,by borrowing your brother your car.But,it's how we handle our life to give something to others.Ayat macam power.Tapi,explanation x la best mna.umm..~ For example la kan,if kita ney seorang yang sangat cepat marah,x pun yang suka sangat membebel benda2 yang x penting,and we have suffering our friends or family by our own attitudes.Is it some sort of giving? Mcam x ja.

:: GIVING IS FUN ::
:: GIVING IS MEMORABLE ::
:: GIVING IS UNPREDICTABLE BUT SWEET ::
:: GIVING IS SATISFYING ::
:: GIVING IS LOVE ::

So,kalo asyik marah2 ja,x nama memberi la kalau camtu.Betul kan?Hehe.Act,this is reflected to myself.Sangat regret la tadi sebab tiba2 bengang kt my own best friend,padahal dy x buat salah pun.Poor **** ... Sorry la yer.I'm not very good in giving the best to others.But,frankly speaking i'm not those who yang pandai nk express kan kata2 syg but honestly i love those yg saya kenal.

SO.JADILAH MANUSIA YANG SENTIASA MERINGANKAN PEMBERIAN INSTEAD OF BEING THOSE YANG SUKA MENERIMA.THEN,YOU WILL FIND OUT THAT GIVING IS VERY SWEET. ^^





Saturday, 21 May 2011

you have ur own choice

sometimes,kita akan rasa pelik bila tengok orang yang x dapat buat keputusan yang terbaik untuk diri dia sendiri.even 'something' tu dah ada depan mata dia.Sama ada dia x sedar or dia sedar but she or he has no courage untuk take action towards it.For example la,like there is a group yang sedang tekun m'dengar tazkirah or motivation or anything yang baik2,and there is also a super confius person regardless the sex,just watching this group without doing anything.Maybe time tu dia tengah fikir.

SITUATION 1 :
" ok gk kalo aku join,bley la dpt ilmu sket.tpi cam mls plak,malu la tba2 nk msuk.ah!xpa la.x dk
aku pon still bley go on ja mjlis tu.ok.done!buat keja sniri."

SITUATION 2 :
seems like that person x interested langsung la.tengok sebelah mata ja.pastu tutup rapat2,bila bukak ja mata,tup2 dah hilang dah group tu.fuh! nafas legaa...

So,kat sini dah boleh nampak,chance tu ada depan mata ja.Depends kepada individu tu sendiri nak grab the chance or just let it gone by itself.Dalam hidup ney,Allah sentiasa bagi peluang kat kita.He doesn't just only one choice.Tu x nama pilihan la.Kita sentias ada pilihan depan kita.At least pon 2 choices.

Yang membuatkan manusia tersesat jauh zaman sekarang ney,sebab mereka2 ney x pandai dalam membuat pilihan.Kebenaran dan kebatilan memang dah t'sembul depan mata.Kalau diri sentiasa mengharap kepada kebenaran,so kebenaran lah yang akan mendominasi diri kita.Tapi kalau dah pilih kebatilan,so hidup pon sentiasa dalam keadaan kebatilan la.

Allah pon ada cakap kan,Allah x kan ubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka yang mengubah diri mereka sendiri.So,it obviously la yang we always have the choice.Yang membezakan antara setiap manusia adalah how the deal with the choice.

Saturday, 26 March 2011

hepi besday to beloved abah XD


HEPI BESDAY TO YOU HEPI BESDAY TO YOU HEPI BESDAY TO ABAH HEPI BESDAY TO YOU~
abah.hepi besday.semoga hari2 yg mendatang sentiasa diberkati dan dirahmati Allah.semoga widad dpt jadi anak yg baek ntk abah.semoga jgk kak long,kak ngah,widad,adek dpt jadi anak yg really3 dpt make abah ngan umi bangga+bersyukur dpt anak cm kmi.weeee..~~ :p
abah : - dedicated - pantang kalo org amex brg dia x ltk tmpt yg sepatutnya blek - sgt punctual ngan msa - sometimes,he can't lose to anyone.huhu.kalo bab ckp,abahlah yg plng power - pndai sgguh memutar belitkan ayat.lawyer la ktakan. - give advices to us everywhere formally and informally - really entertaining - kalo suka something tu,sgt sukalah beliau.hehe - sgt futuristic - open minded - barabik!haha.[ hanya shukrian ja yg tao ] - kalo bgi jri,phm2 la what i'm suppose to do - really luv kayu ngan batu - many more la - sometimes,he can't be described whatever he is,he's still my everlasting dad :D . wlupon kdg2 he likes to nag,but it really touched.rindu sunggoh nk dgq abah ckp byk2.hahaa..~
abah.ney kad widad beli kt carefour tdi.x tao la nk post ka dak.takot x smpai ja.huhu.so,widad post kt cni ja la eh ;) nti balek,widad wak blek la.insyaallah ('',)

though ayat ney bukan dri widad,but these sentences really suits u abah :) and i really mean these sentences. and,i also have dis for u abah :D i found the recipe myself in internet la :p i and also make it myself on9.weee..~

ada satu lgi hdiah ney.kalo dpt tmbh lgi koleksi ney,sure meriah kolam tu.hehe. ^^
okay la abah.last skali,SANAH HELWAH AGAIN :D

SWEET 49TH. [ dh mcm tua dh :p ] WE LOVE YOU TILL THE END (",)

Wednesday, 16 March 2011

idea dropping

salam.dh lma gila kot aku x tulis lam blog ney.rasa cam nk selsema ja sebab dah berhabuk.umm.kali ney nk sentuh pasai apa yg tengah jadi skrg ney kt mana2 ja.tak habes ngan uprising kt egypt,libya,yaman,bahrain bla.bla.bla. sekarang ney jadi kt jepun plak tsunami.tak terfikir ka kita apa semua ney kalau bukan ujian dan cabaran dari Allah.Tsunami tu plak,tak ka kita rasa tu satu tanda yg Allah nak tunjuk kt manusia dalam dunia ney.Tak payah lah kalau hanya nak melahirkan simpati,sebab kadang2 simpati tu tak mendatangkan kesedaran pun dalam hati orang yang melahirkan perasaan tu.Tapi x salah pon kalo nak rasa macam tu.Itu tandanya masih ada lagi perasaan belas kasihan dalam diri tu.Okay la,back to the story.
From my point of view la,although japan memang la negara yang common dilanda tsunami,but kenapa kali ney Allah bagi tsunami yang begitu besar yang selama 140 tahun tak dialami macam ney.And semua ney berlaku satu persatu,lepas uprising,tsunami pulak.Dah ramai dah orang yang bagi komen tentang diorang ney,yang mana walaupun bekalan makanan x cukup,hidup kelam kabut,tapi still mempunyai disiplin yang tinggi tyme tengah tunggu makanan.huh!bukan senang kot seseorang yang bergelar manusia tu mempunyai kesabarn dan disiplin yang sangat tinggi dalam keadaan yg chaos macam tu.Boley nampak kan kat sini yg diorang ney betol2 hidup dalam keadaan yg disarankan Islam.Kita yg orang islam ney tak rasa apa2 ka bila tengok orang bukan Islam hidup dalam kehendak Islam?Mungkin ney la salah satu hikmah Allah bagi ujian ney kat Jepun.Supaya manusia bley nampak org bukan Islam berakhlak Islam.Kalau Allah bagi ujian ney kt negara2 Islam,adakah kita ney akan bersikap macam diorang jgk?Belum tentu lagi kan.

The most important now,how we take this ujian sebagai pengajaran dan reminder from Him?Don't we have to open our eyes,heart to really understand and menghayati semua ney? Takkan just nak tengok.dengar.sedih ja kot kan?

Tuesday, 26 October 2010

hanya kepada-Nya aku b'tawakal..

smkn b'tmbh arie,smkn m'cabar ilmu yg diperolehi.smkn byk ilmu Allah yg dibongkarkan dan disampaikan kpda hambaNya yg serba kekurangan.Segala2nya tlah m'buka mata bhwa ilmu Allah ini t'sangatlah tinggi dan b'nilai sehinggakan sekecil-kecil zarah pun tetap dipelajari. :)
Sesungguhnya,kefahaman itu milik Allah.Sebagai hamba,hanya mampu berdoa agar dibukakan pintu hati untuk mudah memahami segala2nya.Hikmah yg diberikan Allah kepada hambaNya tidak dapat dilihat secara zahirnya tetapi perlulah disedari dan diperbaiki dari saat ke saat.Ya Allah..Kau berikanlah kami kekuatan Ya Allah..untuk kami mencari ilmuMu di bumi anbia' ini Ya Allah.Kau permudahkanlah urusan kami di cn Ya Allah.Kau berikanlah kefahaman yg meluas kepada kami untuk menimba ilmu Mu ini Ya Allah.Kami sedar diri ini hamba yg lemah.Kami memerlukan pertolongan dan kekuatan Mu Ya Allah..amin ya rabbal al amin..