Tuesday 13 March 2012

learn from drinking bottle

bismillah.

hari kemarin,botol air tumpah dlm beg aku.habis basah buku dgn beg aku.sampai sekarang buku tu x kering kering.aku belajaq dalam keadaan basah basah kot.tapi x pa la.belajaq perlu tetap diteruskan.

hari ni,aku nak g kelas nak bawak air.tapi,aku ni cepat trauma.aku takut botol tu t'bukak lg penutup dia.berdouble la basah buku aku nanti.tapi,tiba tiba idea bijak cerdak pandai datang.aku balut botol aku dengan plastik.seriusly nampak kesian keadaan aku.tapi x pa.demi buku aku sanggup mengesiankan diri aku.dan alhamdulillah hari ni botol aku x tumpah dah.tapi plastik tu dah b'air air.nak sabotaj aku la tu.

tiba tiba aku t'fikir sesuatu dengan apa yang jadi kat aku botol dan buku.[mcm autobiografi dh]
aku mengalami masalah.masalah aku adalah botol aku t'bukak penutup.tapi disebabkan aku rasa aku still nak guna botol tu,aku guna cara lain utk aku teruskan guna botol tu.ya la.x kan aku nak buang kot botol tu hanya disebabkan botol tu mcm tu.itu salah aku sbb careless.

aku cuba nak relate dengan masalah masalah di surrounding kita ni.manusia manusia sekarang termasuk lah aku lebih cepat suka untuk lari dari masalah daripada try to fix the problem and solve it together.cepat sangat putus asa dan mulakan sesuatu yang baru dan biarkan masalah yang lama tu x diselesaikan.sampai bila bro.sampai bila kita nak biarkan masalah masalah tu dok ligan[kejar] kita sebab kita x selesaikan dia.

apa yang aku nampak sekarang ni regarding the perpecahan la.bukan pecah perintah.tapi perpecahan di kalangan kita sendiri.kita nampak sesuatu masalah tu jadi depan mata kita.kita nampak sesuatu yang kita x suka depan mata kita.kita tahu itu masalah.kita tahu kalau kita sama sama selesaikan masalah tu,masalah tu akan hilang.tapi disebabkan ketidaksabaran kita,disebabkan ego kita,disebabkan kita rasa kita saja yang betul,kita biar ja masalah tu terus dengan masalah tu.kenapa kita x sama sama duduk berbincang dan selesaikan masalah tu bersama sama.x ka kita rasa kalau kita cuba untuk selesaikan masalah tu,there's gonna be a better future kelak?kita dapat advantage daripada solution yang kita cipta ramai ramai.macam kes botol aku ni la.aku cari punca untuk aku still gunakan botol aku tu dengan cara bagi dia pakai plastik.so,dengan solution yang aku buat tu telah menjimatkan duit aku daripada terbazir beli botol baru.

aku faham kefahaman kita memang lain lain.tapi x ka kita rasa kalau masing masing dari kita mempunyai kefahaman yang berlainan tapi asasnya adalah masih tertegak untuk Islam,kefahaman yang berbeza tu mampu menghasilkan sesuatu yang lebih baik.cthnya,kefahaman aku adalah untuk nak masak kari kambing kena letak asam keping sikit.baru sedap.kefahaman org lain kata kalau nak masak kari kambing bg sedap kena letak serbuk jintan manis.aku dengan kawan aku x leh gaduh kata cara dia salah cara aku salah.tapi sebenarnya kami boleh sama sama fikirkan macam mana nak masukkan serbuk jintan dengan asam keping dengan kuantiti yang betul,dengan kualiti bahan yang baik untuk menghasilkan kari kambing yang power. * serius aku x tahu pun kena masuk apa dalam kari kambing.tu cth ja.

haa.macam tu la maksudnya.kefahaman yang berbeza tu dapat hasilkan output yang lebih baik if kita sama sama bincang dan selesaikan daripada kita simpan sorang sorang apa yang kita faham dan buat sorang sorang tanpa hiraukan orang lain.unless la kalau apa yang orang lain faham tu memang bercanggah dari apa yang Islam ajar,itu lain la.tapi realiti sekarang bila kita sama sama faham Islam,tapi kita sendiri yang nak bawak lari kefahaman kita tu jauh jauh dan faham sorang sorang.tak bes la macam tu.kita nak tengok Islam ni menang disebabkan kita sama sama perjuangkan.tapi bila kita sendiri yang x nak bergabung untuk nak juangkan agama kita sendiri,sapa lagi nak juangkan?

conclusionnya,kita kena duduk bersila bersimpuh sama sama.bincang sama sama.take action sama sama.achieve sama sama.gain victory sama sama.bukannya aku aku kau kau.aku nak menang dengan cara aku.kau nak menang dengan cara kau.bukan kah A+B tu lebih baik kalau jadi AB daripada A-B jadi ab saja.faham dak? AB tu huruf besar.ab tu huruf kecik.ada perkaitan ka?

ok.seriusly this is only my personal opinion.mungkin ada ja yang nak argue.it's up to you.pengajaran dari botol air. ^^

#org arab gaduh bawak pisau bagai.cuba selesaikan elok elok.x dak la sapa sapa nak cedera.aku yang tengok pun rasa nak nangis.

#tadi kena marah dengan pakcik kedai runcit sbb angkat roti dia letak bawah.sapa suruh ganggu aku nak beli eskrem.

#tengah belajaq pasai jantung sekarang.rasa impress dengan creation of Allah.rasa impress dengan valve dalam vessel :)

#gambaq x leh upload sebab laptop cari pasai.virus ka hapa.

#homework arab x siap lg.nanti ustazah hazinah lg.hazinah tu sedih.

got to go!







2 comments:

  1. weh,ce cakap sket kedai mana tu? kedai manaaa? haha.aku dah mark satu kedai kt area gamaah.tak friendly langsung arab tu.takda mood nak beli.haha

    ReplyDelete
  2. haha.kedai runcit tepi kedai baba tu.brader tu kdg kdg ok ja.cuma waktu tu dia bad mood kot.kucing dia baru mati kot.

    ReplyDelete

do leave the warmest comments ^^